Friday, August 03, 2018

On Dangerous Ground: Film Noir Poems- The Gangster (1947) and Gilda (1946)















The Gangster (Gordon Wiles, 1947)



Old-world scar maps a familiar but seldom 
visited country. Where arrogance and bravado 
morph into fear and cabbage. Where fatalism 
and tears flow like honey. So singer-obsessed 
he's lost interest in his empire, gaming tables 
located in the crevices of a diversified ice-cream 
parlour. What about an ad in the classifieds
corporation seeks new emperor of ice cream, 
greased by seam of sleazy modernity. Apply 
to melt this frozen empire. Total liquidation, 
everything slashed. Unreasonable love, hidden 
to heed the voices. Knowing power will soon 
be as negotiable as two-dollar bill. So stylised 
its scheming, one expects Gene Kelly to enter 
the frame, a leap of faith across a rain-ridden 
Coney Island boardwalk.“You know what my 
sins were?" asks Shubunka, yid too far for 
the studios.  "That wasn’t low and rotten and 
dirty enough.” With politicos still seeking less 
with more than ever, final grand gesture 
skinned of old world remnantsslight accent, 
cigarette smog, heart attack sandwiches and 
decayed lungs. Grist for melodrama that turns 
on an empty soap box, the politics of poetic 
realism searching the gutter to touch the stars. 



















Gilda (Charles Vidor, 1946)



A sluice of post-war Nazis sleazing it up 
down Argentina way. And that song, 
exotic turbulence churning routine, from 
self-preservation or convenience, the singer, 
displaying metaphorically-stained dress 
Bill might have denied denying, and her 
Nazi, tie the knot, unpredictably gordian, 
entangled by roving gambler with case 
of tango tumescence, rubbing his recent 
past against her precarious future.  But that 
fucking Nazi should have known hiring
a gambler to run a casino, tweaking his job
description to include spying on a libidinous
wife, was a hedge too far. A wall beyond
which to fixate on his sword-tipped cane 
affectionately called my little friendWhile 
an array of sycophants quack dubious dialectics, 
maracas shake, hearing hubby's plane bubbling 
under troubled waters. Disentangled to marry 
the lone stranger, who too will soon learn to 
grovel. As for the Nazi, they rarely die with 
such aplomb, floating shark-infested seas, 
treading wetness until the fish cry mercy, the
Argentine cows come home, and the blame 
is put on...a weapon of mass dysfunction, as 
euphemism for greater obscenity. “Men 
fall in love with Gilda," she said, "but they 
wake up with me.” No wonder out of all 
her filmsit was only musicals that Holly-
wood's closet chicana could bare to watch. 


No comments: